# Online Python-3 Compiler (Interpreter)
#tic tac toe :
"""
Corentin
5/12/22
code tic tac toe
notion: tableau de tableau, modulaire...
"""
##--- Import des blibliotèque ---##
from random import randint
##--- Création des fonction ---##
def Premier_Joueur(J1,J2):
"""
La fonction permet de mettre dans un tableau le nom des joueur et leur sygne de magnière aléatoire
Prend pour argument :
- J1
nom du joueur 1
- J2
nom du joueur 2
La fonction renvoi un tableaux
"""
alea_joueur=randint(1,2)
if alea_joueur==1:
res=[[J1,"X"],[J2,"O"]]
else:
res=[[J2,"X"],[J1,"O"]]
return(res)
def joue(symb,num,tjeux):
"""
la fonction joue permet de remplacer le sybole dans le tableaux
elle plrend comme argument :
- symb: le sybole du joueur qui joue
- num: le numéraux de la case choisi
- tjeux: le plateux de jeux
elle retoutrne 1 si la case est déja ocuper
"""
num-=1
if (tjeux[num//3][num%3] == "X") or (tjeux[num//3][num%3] == "O"):
return 1
else:
tjeux[num//3][num%3]=symb
return
def aTonTour(symb,premier_joueur):
"""
permès d'échanger les joueur et les symbole en cour d'utilisation
Args:
symb (_str_): symbole en cour dutilisation
premier_joueur (_list_): liste avec les joueur et les symbole
"""
if symb==premier_joueur[0][1]:
return(premier_joueur[1][1],premier_joueur[1][0])
else:
return(premier_joueur[0][1],premier_joueur[0][0])
def detectLigne(symb,tjeux):
a=0
for i in range(3):
for k in range(3):
if tjeux[i][k] == symb:
a+=1
if a==3:
return True
else:
a=0
return False
def detectColone(symb,tjeux):
a=0
for i in range(3):
for k in range(3):
if tjeux[k][i] == symb:
a+=1
if a==3:
return True
else:
a=0
return False
def DetectDiag(symb,tjeux,tabdiag):
a=0
for i in tabdiag[0]:
if tjeux[i//3][i%3] == symb:
a+=1
if a!=3:
a=0
for i in tabdiag[1]:
if tjeux[i//3][i%3] == symb:
a+=1
if a==3:
return True
else:
return False
def Finie_vérif(tjeux,text,tabdiag,premier_joueur):
global rec,symb,joueur
tf=0
ligne=detectLigne(symb,tjeux)
colone=detectColone(symb,tjeux)
diag=DetectDiag(symb,tjeux,tabdiag)
for i in range(0,9):
if (tjeux[i//3][i%3] == "X") or (tjeux[i//3][i%3] == "O"):
tf+=1
else:
tf=0
if (ligne or colone or diag) == True:
rec=1
symb,joueur=aTonTour(symb,premier_joueur)
return text[2][0]
elif tf == 9:
rec=1
symb,joueur=aTonTour(symb,premier_joueur)
return text[2][1]
else:
rec=0
symb,joueur=aTonTour(symb,premier_joueur)
return "none"
def affiche(tabjeux):
tt="\n "+str(tabjeux[0][0])+" "+str(tabjeux[0][1])+" "+str(tabjeux[0][2])+"\n "+str(tabjeux[1][0])+" "+str(tabjeux[1][1])+" "+str(tabjeux[1][2])+"\n "+str(tabjeux[2][0])+" "+str(tabjeux[2][1])+" "+str(tabjeux[2][2])+"\n"
return tt
def joueur_rep(num):
global joueur_repondue,dad
if num<10:
val=joue(symb,num,tjeux)
if type(val)==int:
dad=1
return ["\n\nil y a déjà un pion ici"]
else:
joueur_repondue=True
elif num==10:
dad=1
return ["\nVoici le jeu avec les numéros :"+affiche(t_num)[0]]
else:
dad=1
return ["Mauvais choix"]
def init(J1,J2):
premier_joueur=Premier_Joueur(J1,J2)
joueur,rec,abba,symb,tabdiag,tjeux,t_num=premier_joueur[0][0],0,0,premier_joueur[0][1],[[8,4,0],[6,4,2]],[["." for k in range(3)]for i in range(3)],[[k+1+3*i for k in range(3)]for i in range(3)]
text=[["\nLe but du jeu est :\n - Le but du jeu est d'aligner avant son adversaire 3 symboles identiques horizontalement, verticalement ou en diagonale.\n\nLes règle son :\n - Le joueur énoncé commence en premier\n - Vous devez taper le numéro de la case puis sur 'entrée' pour placer votre pion\n - On ne peut mettre un pion sur une case déjà jouée\n - Si vous voulez voir le tableau avec les nombres taper : 10\n - Amusez-vous bien !\n\nLe tableau sera:"+affiche(t_num)[0]],["\nLe joueur nommé "+str(premier_joueur[0][0])+" jouera en premier !\nIl lui est attribué le symbole X"],["\n\nBravo "+str(joueur)+" tu as gagné !","\n\nMatch nul perssone as gagné !"],[]]
print(text[0][0],"",text[1][0])
return t_num,tjeux,joueur,text,tabdiag,symb,rec,abba,premier_joueur
def fin_jrep():
"""
Permet de pouvoir fermé la boucle a la fin du jeux
"""
global abba
abba=1
return ""
##--- Main ---##
t_num,tjeux,joueur,text,tabdiag,symb,rec,abba,premier_joueur=init(str(input("Nom du joueur 1 : ")),str(input("Nom du joueur 2 : ")))
while ((rec==0) and (abba==0)):
joueur_repondue=False
while not joueur_repondue:
print("\n\n"+str(joueur)+", le jeu est :"+affiche(tjeux))
num,dad=int(input(str(joueur)+", où veux-tu jouer ? ")),0
jr=joueur_rep(num)
if dad==1:
print(jr[0])
finie=Finie_vérif(tjeux,text,tabdiag,premier_joueur)
if rec!=0:
print(affiche(tjeux)+finie+fin_jrep())
print("\narrêt...")
Online Python Compiler (Interpreter) (Python v3.6.2)
Online Python Compiler (Interpreter) (Python v3.6.2) helps you to Edit, Run and Share your Python3 Code directly from your browser. This development environment provides you version Python v3.6.2.
How to give program Input?
The latest version of Coding Ground allows to provide program input at run time from the termnial window exactly the same way as you run your program at your own computer. So simply run a program and provide your program input (if any) from the terminal window available in the right side.
Keyboard Shortcuts
Shortcut | Description |
⌘ + Enter | Run the program |
⌘ + S | Save Project (Login Required) |
⇧ + ⌘ + S | Save As Project |
⌘ + P | New Project |
⌘ + G | Share Project |
⌘ + Z | Undo Editing |
⌘ + Y | Redo Editing |
⌘ + A | Select All Text |
⌘ + X | Cut Selected Text |
⌘ + C | Copy Selected Text |
⌘ + V | Paste Copied Text |
⌘ + F | Search Text |
⌘ + ⌥ + F | Replace Text |
Shortcut | Description |
Ctrl + Enter | Run the program |
Ctrl + S | Save Project |
Shift + Ctrl + S | Save As Project |
Ctrl + G | Share Project |
Ctrl + Z | Undo Editing |
Ctrl + Y | Redo Editing |
Ctrl + A | Select All Text |
Ctrl + X | Cut Selected Text |
Ctrl + C | Copy Selected Text |
Ctrl + V | Paste Copied Text |
Ctrl + F | Search Text |
Ctrl + H | Replace Text |
Save Python3 Project
You can save your Python3 Project with us so that you can access this project later on. To save a project you will need to create a login Id with us. So before you save a project, please create a login Id using a link given at the top right corner of this page.
Share Python3 Project
You can use this feature to share your Python3 Code with your teachers, classmates and colleagues. Just click Share Button and it will create a short link, which can be shared through Email, WhatsApp or even through Social Media. A shared link will be deleted if it has been passive for almost 3 months.